Copycats så langt mobilen rekker - kampen om øyeblikket

Artikkel - Steffen Tomt

Kampen om publikums oppmerksomhet tilspisser seg daglig i medieverden. Men der hvor strømmetjenestene i aller største grad har ført denne kampen frem tidligere, entret noen nye giganter bokseringen i sommer, men i en litt annen vektklasse. Kampen om øyeblikket er for alvor i gang for verdens sosiale medier.

Kampen tilspisser seg for verdens sosiale medier giganter.
Foto: Aman Pal / Unsplash

Strømmetjenestene som omgir oss er ikke lenger begrenset til kun Netflix og noen få nasjonale tilbud. Hele den internasjonale verden har skrapt seg frem på strømmemarkedet, og der Netflix tronet alene før, har selskapet nå selskap av Disney+, SkyShowtime, Paramount+, Strim, HBO Max, AppleTV+ med mange fler. Men nå er ikke lenger kampen om publikums oppmerksomhet begrenset til strømmetjenestene. Kampen dreier seg ei heller ikke om å skaffe seg nye grupper av et publikum som frem til nå ikke vært en del av kampen, men heller å beholde det publikummet som allerede eksisterer. Og de som kriger? Ingen ringere enn verdens største sosiale medier.

BeReal så dagens lys i 2020, men plukket for alvor opp momentum i 2021 blant det norske publikum, et momentum appen har klart å beholde og ikke minst øke siden dens inntog i medieverden. Med et konsept som handler så enkelt som å fange øyeblikket, ufiltrert, har utfordreren til Meta og TikTok virkelig slått fra seg blant verdens sosiale medier. Slik fungerer det: ved tilfeldige tider blir du varslet av appen om at det er på tide å ta et lite blinkskudd av hva du holder på med der og da, og dele dette med vennene dine på BeReal. Du blir presentert med et tidsvindu, som er relativt kort, som du må holde deg innenfor, hvis ikke vil vennene dine kunne se at du publiserte blinkskuddet utenfor tidsvinduet, noe som er ønskelig å unngå. Dette blinkskuddet blir tatt både fra front-kameraet og bak-kameraet på mobilen din, så det blir en kombinert selfie&dokumentar av hverdagen din og hva du som individ holder på med (til disse gitte tilfeldige tidspunktene).

En gang utfordrer, alltid en inspirasjon

Med et konsept som spiller på å fange hverdagens små og store øyeblikk, helt ufiltrert og ikke minst ‘ekte’, er det ikke vanskelig å forstå at et ungt publikum flokker til appen for dens ærlige tilnærming til sosiale medier, som ellers kontinuerlig møter utfordringer angående FOMO (frykten for å utebli fra hendelser / opplevelser), falsk reklame, retusjering og iscenesettelse innhold. BeReals inntog i rekkene til de store sosiale medie-gigantene er med andre ord noe som kan forklares med klare utviklingslinjer. Det er og hva som har skjedd i senere tid.

I likhet med andre tilfeller av kopiering, skulle det ikke ta lang tid før Meta og TikTok tok grep om denne nye utfordringen de stod ovenfor. Resultatet? BeReals mantra, konsept og utføring, pent pakket inn i en dyp Instagram oransje&rosa, og en elektrisk TikTok rosa&grønn. Meta stod ovenfor det samme problemet som TikTok - hvordan skulle de takle denne nye, og hurtig voksende utfordreren? Kopiering, kopiering og atter kopiering. Instagram Candid, TikTok Now, og da selvfølgelig BeReal. Samme konsept, samme utførelse, samme nye mulighet for videre innholdsproduksjon. Alt i ulike farger, selvsagt.

Så spørsmålet som gjenstår å se hva svaret blir på, er enkelt nok hvilket grep som viser seg å være det mest suksessfulle. Vil Meta og Instagram Candid få overtaket igjen, vil TikTok danke ut Meta og deres versjon, eller vil BeReal beholde sin posisjon - og kanskje viktigst av alt, hva vil publikum tenke om denne utviklingen?